Czysta, uporządkowana przestrzeń… Każdy chciałby w takiej na co dzień funkcjonować, czy to w domu, czy w pracy. Jednak natłok obowiązków, jak i chaotyczne rozplanowanie zadań, często sprzyja rosnącym na biurku stertom papierów, piętrzeniu się kubków w sali konferencyjnej i przeładowaniu śmietnika. Wbrew pozorom jednak można zadbać o czystość w biurze bez większego wysiłku. Jak utrzymać porządek w pomieszczeniach biurowych? Dowiedz się tego, czytając tekst poniżej!
Na kim ciąży obowiązek sprzątania miejsca pracy?
Zastanówmy się wpierw, kto powinien w pierwszej kolejności zadbać o to, by przestrzeń była czysta. Oczywiście – po godzinach pracy z pewnością odkurzaniem i myciem różnych powierzchni zajmuje się wyspecjalizowana ekipa sprzątająca, jednak w czasie, gdy biuro jest otwarte i działa, również trzeba troszczyć się o porządek. Obowiązek utrzymania go m.in. na konkretnym stanowisku ciąży na pracowniku. Co musi on robić w tym zakresie?
Przede wszystkim powinien pilnować, by jego biurko było odpowiednio uporządkowane. Ponadto sprzątanie miejsca pracy przez pracowników biurowych obejmuje m.in. segregację odpadów i wyrzucanie śmieci, jak i utrzymywanie porządku po sobie, tj. mycie naczyń po posiłku etc. Co zaś pomaga w dbaniu o higienę w biurze? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.
Porządek zaczyna się od ładu na biurkach
Jak wspomnieliśmy wyżej, za czystość w miejscu pracy odpowiadają w dużej mierze pracownicy. Muszą dbać o porządek na swoim stanowisku. To tam w pierwszej kolejności może powstawać chaos, mający tendencję do stopniowego rozprzestrzeniania się w pozostałe zakątki biura. Niepotrzebne dokumenty i notatki, piętrzące się w stosy kubki po kawie, papierki po batonach czy obierki z owoców… Wszystkie one zaburzają normalną pracę.
Dlatego na blacie biurka zawsze powinny być tylko rzeczy, nad którymi się pracuje. Niepotrzebne dokumenty najlepiej, aby były schowane w odpowiednie segregatory, a śmieci – na bieżąco wyrzucane (i – oczywiście – właściwie segregowane). Zamiast karteczek do notowania warto postawić na zeszyt na notatki. Dzięki temu uniknie się zagracenia przestrzeni. Kubki i inne naczynia zaś dobrze na bieżąco myć lub wstawiać do zmywarki (jeśli kuchnia biura jest w nią wyposażona). Porządek na stanowisku pracy to też dbanie o sprzęt, przy którego pomocy wykonuje się obowiązki, więc np. o peryferia komputera (klawiaturę i myszkę) oraz monitor.
Dobór właściwego umeblowania – równie istotny dla porządku
Poza ergonomicznymi biurkami i krzesłami każde biuro powinno być wyposażone w odpowiednie umeblowanie, ułatwiające przechowywanie dokumentów, materiałów eksploatacyjnych i innych przyborów, wykorzystywanych w miejscu pracy. Warto więc zakupić do tych pomieszczeń m.in. stosowne:
- regały,
- szafki,
- kontenerki.
Prezentowane elementy sprawiają, że utrzymanie porządku zarówno w ogólnej, jak i osobistej przestrzeni pracowników staje się prostsze. Jednak to nie wszystko – warto do nich dobrać także akcesoria ułatwiające porządkowanie stanowisk.
Praktyczne uzupełnienie wyposażenia biura
Dokumentacja czy długopisy leżące luzem na półkach albo w szufladach nie sprzyjają zachowaniu czystości w biurze. Warto więc zainwestować w m.in. pojemniki do przechowywania, z których każdy będzie miał inne przeznaczenie. Przydadzą się też segregatory, skoroszyty oraz etykiety (dobrze pomyśleć o inwestycji w specjalną drukarkę do nich). Poza tym warto rozważyć dodatkowe systemy do sortowania, np. specjalne tace, ułatwiające oddzielenie priorytetowej dokumentacji czy korespondencji od mniej pilnych dokumentów lub notatek.
Dobre praktyki w zakresie przechowywania w biurze
Żadne wyposażenie pomieszczeń biurowych jednak nie zastąpi przyzwyczajeń i procedur, jakich przestrzega się w miejscu pracy. W końcu – jak utrzymać porządek w biurze, skoro nie ma żadnych norm, z wyjątkiem może ogólnych wskazówek poznanych podczas szkoleń BHP?
Dlatego warto zaznaczyć, że dbanie o czystość to zobowiązanie każdej osoby zatrudnionej w danym środowisku pracy. Trzeba wprowadzić jasne zasady, takie jak np.:
- każdy sprząta po sobie w firmowej kuchni,
- wszelkie przedmioty, segregatory lub dokumenty zawsze należy odłożyć na miejsce, gdy są już niepotrzebne,
- pracownicy powinni segregować swoje odpady i wyrzucać je do odpowiednich pojemników.
Dzięki prostym, acz klarownym zasadom, higiena w biurze zostanie zachowana na właściwym poziomie. Łatwiej też będzie egzekwować od zatrudnionych wykonywanie obowiązków w zakresie sprzątania miejsca pracy.
Dlaczego warto utrzymać porządek w biurze?
Powyżej wymieniliśmy ledwie część sposobów na to, jak utrzymać czystość w przestrzeni biurowej. Czemu zaś jest to istotne, aby dbać o porządek w biurze? Z jednej strony – wpływa to na efektywność pracowników. Chaos może rozpraszać i utrudniać pracę, gdy np. szuka się konkretnego dokumentu na biurku. Z drugiej zaś – wygląd pomieszczeń firmy wpływa na jej odbiór przez osoby z zewnątrz. Każdy biznesmen z pewnością chciałby, aby jego działalność postrzegana była jako profesjonalna i kompetentna. Dlatego warto też rozważyć profesjonalne usługi sprzątania. Chcesz dowiedzieć się, jaki byłby ich koszt? Sprawdź wycenę na naszej stronie.