Dbanie o czysty dom czy firmę to nie lada wyzwanie. Do sprzątania, podobnie jak do innych zadań, warto podejść metodycznie. Przyda się m.in. plan czystości – harmonogram pomocny w organizacji porządków. Ułatwi on utrzymanie przestrzeni w stanie, który – z jednej strony – pozwoli skupić się na codziennych obowiązkach lub przyjemnościach, a z drugiej – zapewni komfort. Chcesz dowiedzieć się, jak zorganizować czas, by siedziba przedsiębiorstwa lub mieszkanie było wysprzątane? Zachęcamy do lektury!
Sprzątanie w firmie
Zacznijmy od omówienia organizacji porządków w firmie. Bywa to o tyle trudne, że źle przygotowany plan sprzątania może zaburzać wykonywanie innych obowiązków. Jak go więc utworzyć? Sprawdź poniżej!
Organizacja porządków – czyli jak często sprzątać?
Zacznijmy od podstaw – jak często należy sprzątać w firmie? To zależy w dużej mierze od tego, jak wygląda ruch w niej. Przykładowo – w branży gastronomicznej organizacja porządków wymaga codziennego sprzątania – i to często całego lokalu. Z kolei np. w biurze zdarzają się przestrzenie, gdzie odkurzanie czy mycie powierzchni powinno odbyć się co najmniej 1-2 razy w tygodniu, w zależności od tego, jak często dane pomieszczenie będzie uczęszczane.
Codzienny plan czystości
W każdym przedsiębiorstwie można wyróżnić czynności, jakie należy wykonywać codziennie. Na przykład – łazienka w większości przypadków powinna być myta każdego dnia. Podobnie kuchnia. Są to bowiem dwie przestrzenie, gdzie łatwo rozwijają się różnego rodzaju patogeny. Tworzenie harmonogramu sprzątania wymaga więc uwzględnienia przynajmniej podstawowych czynności doprowadzających oba te pomieszczenia do porządku.
Czego natomiast codzienne czyszczenie nie obejmuje? Mycie okien w biurze może odbyć się raz na jakiś czas. Kurze na szafkach i regałach również nie wymagają aż tak częstego ścierania, a np. raz czy dwa razy w tygodniu. Dzienny harmonogram sprzątania więc powinien obejmować dbanie o te powierzchnie, które są najbardziej narażone na zabrudzenie, mogące przełożyć się na efektywność czy komfort pracowników, jak i odbiór ze strony klientów lub gości lokalu.
Godziny, w których powinno odbywać się sprzątanie
Dbałość o porządek w firmie zależy od wielu czynników. Pewne czynności z tym związane da się zrealizować w standardowych godzinach pracy. Przykładowo – personel restauracji może szybko „ogarnąć” łazienkę, jeśli zajdzie taka potrzeba w czasie, gdy lokal jest otwarty dla gości. Trudno jednak sobie wyobrazić, by w tych godzinach ktoś odkurzał salę. Dlatego harmonogram sprzątania powinien uwzględniać to, jakie zadania mogą być wykonane w standardowym czasie pracy, a które wymagają np. pozostania po godzinach.
Sprzątanie w domu
Utrzymanie porządku w mieszkaniu bywa bardzo absorbujące. Tutaj łatwo wybaczamy sobie odkładanie pewnych obowiązków „na później”… Aż jest ich tak dużo, że trudno zdecydować, w co najpierw włożyć ręce. Jak utworzyć plan sprzątania w domu? O tym więcej poniżej!
Przygotowanie checklisty
Przede wszystkim przed każdym podejściem do tego zadania warto stworzyć listę z czynnościami do odhaczenia. Pomaga to uporządkować sobie je pod względem priorytetów i odpowiednio rozłożyć je w czasie. Ponadto kolejne „ptaszki” przy pokonanym etapie działają motywująco!
Skala trudności i czasochłonności konkretnych czynności w planie
Tworząc taki harmonogram, nie należy poprzestawać tylko na spisaniu obowiązków. Warto je również właściwie skategoryzować. Niektóre z nich bowiem można wykonać szybciej i wymagają mniej wysiłku. Ba! Ich zakończenie ułatwia także inne czynności.
Przykład? Plan czystości, zakładający najpierw wytarcie kurzy i wyrzucenie śmieci, a dopiero później odkurzanie, sprawi, że mniej rzeczy będzie się plątało pod nogami. Tym bardziej że czyszczeniu półek i innych płaskich i poziomych powierzchni często towarzyszy robienie porządków wśród przedmiotów w domu.
Ponadto wykonanie w pierwszej kolejności łatwiejszych zadań sprawia, że harmonogram sprzątania szybciej się kurczy. Nawet jeśli pozostałe obowiązki są trudniejsze i bardziej czasochłonne, to stają się bardziej znośne.
Angażowanie innych domowników w sprzątanie
Jeśli mieszkasz z bliskimi – zaangażuj ich! To Wasza wspólna przestrzeń, w którą każdy wnosi wiele… w tym także swój mały bałagan. Tworzenie harmonogramu sprzątania powinno obejmować sprawiedliwe rozdzielenie obowiązków, stosownie do możliwości. Wszak małe dzieci mogą – nawet w formie zabawy – zadbać o porządek w zabawkach, a starsze zająć się drobniejszymi pracami, w tym np. wyniesieniem śmieci czy starciem kurzy. To nie tylko znacznie przyspieszy realizację planu porządków, ale i sprawi, że będziecie mieli później więcej czasu dla siebie.
A może… zostawić to ekipie sprzątającej?
Przygotowanie odpowiedniego harmonogramu, który pomoże zadbać o czystość w firmie lub w domu, wymaga umiejętnego rozplanowania obowiązków. Czasem jednak nie ma na to czasu. Co wtedy można zrobić? Dobrym sposobem jest postawienie na ekipę sprzątającą. Naturalnie – organizacja porządków przez nią również będzie wymagała stworzenia stosownego planu. Jednak specjaliści z Stefpol Cleaning mają szerokie doświadczenie w sprzątaniu dla firm i klientów indywidualnych. Wspólnie z pewnością stworzymy terminarz zgodny z Twoimi potrzebami. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!